Sophie-in-Malawi.reismee.nl

Wat wil ik later worden?

"Wat wil ik later worden?"

Dit is een vraag waar wij in het Westen héél véél aandacht aan besteden. Het gaat bij ons alleen maar over de toekomst. Als je iemand leert kennen, hoort de vraag "Wat doe je voor studie? òf Wat zijn je plannen voor later?" er standaard bij. Maar hiér is de vraag "Heb je gister kunnen eten?" veelbelangrijker. Ik vind het belangrijk om de kinderen te laten nadenken over de toekomst, omdat ze dan iets hebben waar ze naartoe kunnen werken. Wat is de reden dat ze op school zittenèn wat kan de toekomst hun brengen als ze deze afmaken!

Ik begon hier een gesprek over met de kinderen omdat ik moest wachten op de leraar die het Engelse boek voor mij ging halen. Ik schreef op het bord een zin "Als ik groot ben zou ik graag …... willen worden." Ik nam mijzelf als voorbeeld. Vervolgens schreef ik alle namen van de kinderen uit groep 5 op het bord en vroeg ik ze of ze erover na hadden gedacht wat ze later zouden willen worden. Twee meisjes zouden graagjuf willen worden, 3 meisjes willen graag verpleegkundige worden,2 jongens en één meisje willen soldaat worden en één jongen wil piloot worden. Drie van deze beroepen zijn haalbaar, waarvan twee met een opleiding. Maar ook als het niet reëel is, is het toch belangrijk om een doel te hebben.

Ik schreef de beroepen bij de namen en vertelde de kinderen dat we de volgende dag een creatieve opdracht hiermee zullen gaan doen. Ze moesten zichzelf gaan tekenen in het beroep wat ze graag willen worden. Sommigen hadden hier duidelijk moeite mee, want ze moesten nutekenen zónder voorbeeld. Meestal krijgen ze bij een creatief werkje een voorbeeld, maar met een voorbeeld denk je minder na! Het is in principe gewoon overtekenen. De een tekent zichzelf voor het bord van de klas en de ander tekent er een hele school bij. Dat is juist zo mooi. Hetzelfde beroep tekenen, maar ieder op een heel andere manier.

Twee meisjes schreven ‘money’ bij hun toekomstige beroep als verpleegkundige Dat schreven ze, omdat je alleen als je geld hebt naar een ziekenhuis kan en medicijnen kunt krijgen. Daar zijn die jonge kinderen dus al mee bezig.

Natuurlijk wilden ze op eind allemaal met mij op de foto.

Ik hoop dat hun dromen uitkomen, want dat verdienen ze!!

Reacties

Reacties

mama

Lieve mooie en bijzondere dochter van mij!! Ik ben sprakeloos van deze ongelooflijk mooie lesopdracht die je hebt gegeven. Ik ben ontroert!
Morgen is jouw laatste dag op het LYO en wat zullen de kindjes jou gaan missen. Juf Sophie met haar mooie manier van lesgeven om het beste uit ieder kind te halen, weten wat ieders behoefte is en dat zó goed aanvoelt.
Morgen is het afscheid en zwaaien jullie elkaar uit en weet ik zeker dat jij al jouw leerlingen, in die 11 weken stage, een klein stukje meer toekomst hebt kunnen geven!! Dikke knuffelkus mama xxx

papa

Dit is iets waar de kinderen echt iets aan hebben Sophie. Je laat ze nadenken en vooruit kijken. Jij bent nu al wat je wilt worden: JUF !

Harald

Hi Sophie,
Witat is dit weer een super leuk stuk. Wat heb jij een leuke les bedacht voor de kinderen. Niet zo maar een les maar een echte life changer. Iets waar ze wat aan hebben voor de rest van hun leven. Laat kinderen maar eens dromen over wat zouden willen als ze groot zijn en geef ze een doel in hun leven. Kinderen zijn alleen de toekomst als ze aan hun toekomst durven te denken.
Jij bent nu al een hele goede en bijzondere juf! Ga zo door en geniet ervan.

Nicolinelubberts@gmail.com

Weer een fantastisch verhaal Sophie.
Heel erg bedankt dat je ons via je verhalen hebt laten
mee -beleven.
Tot snel weer.
Nicoline

Elsa schrijft

Sophie bedankt voor je mooie verhalen. Zo ver weg en door je verhalen ook weer dichtbij. Na 11 weken is het nu weer tijd om afscheid te nemen. Toen je er 11 weken geleden aan begon wist je niet wat je te wachten stond. Nu weet je dit wel en kom je met een hoop levenservaring terug.
Ik wens je een goede reis terug naar Nederland.
Tot gauw dikke kus Elsa

Chris

Hoi Sophie,
Jij hebt de kinderen laten nadenken over hun toekomst en hen meer eigenwaarde gegeven. Mooi om te lezen dat deze kinderen jouw creatieve lesmethode jou hebben laten doen inzien wat jouw toekomst is!
Sterkte met de terugreis. Zal pittig worden, omdat je nu echt realiseert dat deze bijzondere 11 weken achter je liggen.
Ik kijk er naar uit om je een dikke knuffel te geven.

Karin

Lieve Sophie, je laatste uurtjes in Malawi zijn aangebroken. We zullen je indrukwekkende verhalen en prachtige plaatjes daarvandaan missen.
Missie geslaagd? Meer dan dat denk ik hè?! Binnenkort zien we je weer in Hilversum alsof er niets is gebeurd. Maar jij weet beter! Een ervaring voor je leven!! Goede reis en vast tot gauw xx

Mama

Liefje van mij, nog een paar uur en dan is jouw grote stage avontuur voorbij en ben je weer thuis met al jouw verhalen, belevenissen en ervaringen van de afgelopen 11 weken. Hier is waarschijnlijk voor jou weinig veranderd, maar jij zal wel veranderd zijn! Jouw leven heeft niet stil gestaan. Ik ga jouw schrijven missen, maar ben héél blij dat ik vanaf morgen al jouw verhalen mag gaan (aan)horen als je naast mij op de bank zit! Tot morgen liefje!! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood