Sophie-in-Malawi.reismee.nl

Engels lesje

Engels lesje over voorzetsels

Aan het eind van de schooldag ging ik nog even naar groep 4. De leraar van groep 4 was Engelse zinnen aan het maken, maar die waren niet helemaal correct geformuleerd. Hij vergat woorden waardoor de zinnen een andere betekenis kregen. Tijdens de les vroeg hij om advies, hij schreef een zin op en ik vulde deze aan met woorden of veranderde de zinsconstructie. Als de kinderen het verkeerd krijgen uitgelegd, wordt het moeilijk om datgene wat ze nu weten te verbeteren in het goede. Daarom leek het mij leuk om niet alleen de kinderen, maar ook de leraar een lesje te geven over voorzetsels. Dit lesje gaf ik de volgende dag. Ik tekende dozen op het bord met een bal. Bij elke bal vroeg ik waar deze zich bevindt. Bijna alle keren wisten de kinderen het niet, dat is best begrijpelijk. Maar de leraar wist het zeker 50% van de keren dat ik het hem vroeg ook niet. Ik ging elk doosje langs en schreef daarbij waar de bal zich bevond. Het voorzetsel gaf ik een andere kleur.

Toen bedacht ik me ineens dat de kinderen sneller leren wanneer ik het ze het zelf laat uitvoeren. Daarom liet ik ze allemaal hun boek pakken en vertelde ik (door elkaar) waar ik wilde dat ze hun boek moesten plaatsten. In het begin liet ik de voorbeelden op het bord staan, zodat ze nog even konden afkijken, maar na het een paar keer geoefend te hebben, heb ik de voorbeelden weggeveegd. Toen werd het wel iets moeilijker. Ik zag duidelijk het verschil tussen de kinderen. Een paar hadden het redelijk snel onder de knie, maar sommige kinderen begrepen het helaas nog niet zo snel. Daarom heb ik me voorgenomen om dit elke dageven te herhalen.

"Oefening baart kunst"

Reacties

Reacties

Mama

Hoe mooi en bijzonder om met zo weinig middelen zoveel te kunnen bereiken. Creativiteit op z'n best!
Wat een talentvolle toekomstige juf ben je nu al!! xx

Reinier

Collega in wording. Ga zo door!!!

Nicoline

Fantastisch Sophie, om te zien hoe creatief je bezig bent. Ik hoop dat ze hier mee door zullen kunnen gaan als jij weer in Nederland bent. Je helpt ze in ieder geval een eind de goede kant op.
Groeten van Nicoline

oscar

Nou, wat goed van je! Ik was er nooit opgekomen om dit voorbeeld te gebruiken voor de kinderen................

Ingrid

Hi Sophie,
Ik volg je verslag vanaf het begin van je reis en ben zo onder de indruk van je manier van schrijven, maar vooral over je aanpak en de Creative manier van het overbrengen van de lesstof. Echt bijzonder! Je doet het echt top!
Ben een collega van je moeder en deel haar trots. Geniet er nog even van en alvast een goede reis naar huis.

Diane

Knap bedacht hoor en zo kinderlijk eenvoudig.....dat zijn de beste ideeën. Hoe vond de leerkracht deze manier van lesgeven? xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood