Sophie-in-Malawi.reismee.nl

Kerkdienst en KFC

Lokale Kerkdienst

Ik ben nog nooit naar een kerkdienst geweest. Maar eens moet de eerste keer zijn, dus dan maar in Malawi. Ik had geen verwachtingen. Wat ik wel wist, is dat ze zich extreem afhankelijk opstellen van God. Ze uiten dat op een andere manier dan Nederlanders. Een voorbeeld daarvan is, dat ze in de minibus zeggen “God is my driver”. Als je zo weinig hebt, snap ik dat je op zoek bent naar iets wat er altijd is. Of iets waarvan je denkt dát het er altijd is. Maar wat ik niet snap, is dat je je leven ervan af laat hangen!

De kerkdienst begon met een kort gebed. De mensen in de kerk baden naar voor gebogen. Ze lagen met hun romp op hun bovenbenen. Daarna gingen ze verder met zang en dans. De hele kerk stond te swingen en te zingen. Wij konden natuurlijk niet blijven zitten, dus klapten ook maar een beetje mee. We hebben enorm gelachen over de liedjes die ze zongen. “Our God is an awesome God. He prays from heaven above. Our God is an awesome God, our God is an awesome God” Dit was ongeveer de enige tekst die in het liedje voorkwam. Je kán het modern noemen.

Na een uur te hebben gedanst begon de priester met preken. Hij vertelde steeds korte stukjes, waarna de mensen gingen bidden. De andere vrijwilligers en ik waren vanaf dat moment geschokt.

Op het moment dat de mensen gingen bidden, gebeurden er hele heftige dingen. Een paar vrouwen begonnen uit het niets te schreeuwen en te huilen. Het leek wel als of ze bezeten waren. Het was zelfs een beetje eng, de manier waarop zij hun emoties en gevoelens uitten. Zodra ze klaar waren met bidden leek het alsof iets hun lichaam verliet en ze weer helemaal rustig werden. Van schreeuwen en huilen naar doodnormaal op de bank zitten, duurde misschien 10 seconden. Het leek wel alsof ze twee totaal verschillende gezichten hadden. Hoe kan “God” je zo in zijn macht hebben?

Na deze heftige gebeden, vertelde de priester welke stukken de mensen uit de bijbel moesten lezen. Ik mocht een stukje meelezen uit de bijbel van een vrouw die naast me zat. Het stukje ging over prostituees. “Prostituees moeten verbrand worden en hun vlees moet gegeten worden”. Weet je wat er gebeurt als de prostituees hier verdwijnen? Dan zijn de kinderen of andere meisjes nog vaker aan de beurt, die het niet uit vrije wil doen. Natuurlijk zijn er hier ook gedwongen prostituees, maar de meeste doen het vanuit vrije wil omdat ze hier zo weinig geld hebben en er altijd werk in te vinden is. Ik dacht dat de bijbel een vredig boekje was, maar niets is minder waar. Bah! Ik schrok er echt van dat dit in de bijbel staat.

Ik vond het een hele speciale ervaring, maar ik denk dat ik het niet zo snel nog eens zou willen bijwonen.

KFC: Met de tuktuk

Bianca, Maaike en ik hadden even geen zin in de minibus, dus namen we de tuktuk terug naar het Doingoood huis. Maar we waren de hele week al aan het praten over een ijsje (lijkt op een mac flurry) die we op borden zagen staan van de KFC. Dus wij hadden bedacht dat we wel met de tuktuk langs de drive trough van de KFC konden. Ze wisten niet wat ze zagen. Dat kunnen ook alleen blanken zijn, die zoiets verzinnen.

Reacties

Reacties

Mirna

Hoi Sophie, ik zit hier met een big smile ????
Zo grappig je verhaal in de kerk en je tuktuk-KFC!
Nog veel plezier! Kus, Mirna

Conny en Jessie

Dat is een (kerk)ervaring rijker. Ik persoonlijk heb er ook niet veel mee, maar respecteer ieder zijn geloof (zolang ze t maar bij zich houden????)
En wat KFC betreft....meiden, jullie hebben mss wel geschiedenis geschreven met de tuktuk ????????.
Groetjes vanuit een koude en druilerige Schiedam. ????

Diane

Wat een mooi verhaal weer Sophie !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood