Sophie-in-Malawi.reismee.nl

Hoe gaat het nu op de school

Hoe gaat het nu op de school

Ik heb mijn draai gevonden, ondanks dat er nog steeds aparte dingen gebeuren.

Ik ondersteun niet alleen meer bij groep 5, maar ook bij groep 3, 4 en 7. De reden hiervan is, dat de leraren denken dat als jij de klas wel een beetje kent je het ook gelijk helemaal kan overnemen. Ik heb afgesproken dat ik ’s ochtends vertel naar welke klassen ik ga, maar de volgorde laat ik in het midden. Per dag ben ik in drie klassen om te ondersteunen met Engels, rekenen, creatieve lessen, sport en spel.

Ik heb een tijdje aangekeken hoe de kinderen iets uitrekenen. Dat doen ze door streepjes te zetten tot ze een ons wegen. Niet effectief dus. Daarom leek het mij een goed idee om te gaan oefenen met het hoofdrekenen. Ik heb onder andere van het sponsorgeld dobbelstenen en pittenzakjes met "de getallen, plus, min en is" erop gekocht.

Met de dobbelstenen heb ik de kinderen om de beurt laten dobbelen. Eerst met twee stenen, gevolgd door drie en vier stenen. Het doel van deze opdracht was, makkelijk rekenen. De kinderen maken het zich enorm moeilijk door streepjes te zetten. Ik wilde de kinderen leren om paren te maken van de dobbelstenen die de optelsom makkelijker maken. Bijvoorbeeld: 4,2,6,3. Eerst vroeg ik de kinderen om van de dobbelstenen het getal 10 te maken. Dan hebben ze nog twee stenen over die ze eerst bij elkaar optellen en daarna bij de tien. Inzicht is het juiste woord. De eerste twee rondjes ging het moeizaam, maar ik zag welke kinderen het na een paar rondjes onder de knie kregen. Het is mooi om te zien dat een “Nederlandse” opdracht positief uitpakt bij de kinderen. Het hielp ook heel erg dat de docent van deze klas er de hele les bij was en alles vertaalde naar het Chichewa. Hij was zelf ook enorm leergierig en vroeg mij hoe hij dit het beste kan uitleggen aan de kinderen. Ik vind het speciaal dat ik niet alleen de kinderen kan helpen maar ook de leraren.

Met de pittenzakjes legde ik sommen op de grond en gooide ik het pittenzakje met het = teken naar iemand toe die antwoord mocht geven. Hier kwam ik niet meteen op. De kinderen willen allemaal dol graag antwoord geven op mijn vraag, zelfs als ze het antwoord niet wisten. Ze steken hier niet hun vinger op, maar ze steken hun hand naar voren en knippen daarbij in hun vingers. Bij ons komt dat over als (ik ben je hond niet), maar hier doen ze het uit enthousiasme. Ik vond het zo chaotisch, dat ik bedacht had dat ik iemand uitkies door het pittenzakje naar hem of haar te gooien. Dit werkte goed. En hierdoor leren de kinderen spelenderwijs. Ze hielden het pittenzakje bij hun oren, omdat ze natuurlijk nog nooit zoiets hadden gezien en gehoord. Ze vroegen of er rijst in zit. Dat zou goed kunnen. Na een paar rondjes rekenen, had ik het niveau een beetje in de gaten. Dus ik kon per leerling een som op niveau neerleggen.

Soort bij soort zoeken vinden ze nog wel moeilijk. Ik had een dominospel meegenomen met plaatjes. Maar snappen dat dezelfde plaatjes aan elkaar aangesloten moeten worden, vinden ze maar raar. Maar na veel herhaling ging het een stuk beter. Herhaling is hier het toverwoord, daar hebben ze zoveel baat bij. Alleen zo zien de leraren dat niet. Die gaan liever zo hard mogelijk door de stof, omdat ze denken dat de kinderen daar slimmer van worden. Door dit domino spel leerden de kinderen dat de kaartjes op verschillende manieren aan het domino vastgelegd kunnen worden. Wederom inzicht. Ze vonden het moeilijk om naar beide kanten van het dominokaartje te kijken. Als de ene kant niet paste, dan kan je natuurlijk ook de andere kant proberen. Het was mooi om te zien dat de kinderen elkaar hiermee hielpen.

Nog een grappig dingetje om te vertellen. Veel kinderen lopen op blote voeten, deze komen goed van pas bij het rekenen. Ze gebruiken niet alleen hun vingers bij het rekenen, maar ook hun tenen. Dat is echt heel leuk om te zien.

Reacties

Reacties

Lara

Kijk! Dat is nog eens lesgeven Sophie! Je vat alle juiste ingrediënten samen, 'zomaar' uit jezelf: observeren, creatief op zoek gaan naar oplossingen, durven loslaten van de 'methode', inspelen op behoeften en differentiëren op niveau! Wauw!! Ga zo door joh!

Marieke

Hi meis! Wat slim dat je er een spelletje bij hebt bedacht! En leuk ook dat sommige leraren wel voor jouw aanpak openstaan.

Marion

Mooi zo, ik had niet anders verwacht!

Chris

Hé Sophie, wat creatief van je! Wie had ooit gedacht dat jij rekenlesjuf zou worden...Heel goed gedaan!
Fijn ook te lezen dat je je draai hebt gevonden.

Sandra K

Topper!!! Super creatief van je en ontzettend leuk voor de kinderen!

Mama

Ongelooflijk Sophie, wat een "natuurtalent" ben jij!!! Niet alleen in het lesgeven, maar vooral in het observeren en zoeken naar de juiste oplossing, passende bij de behoefte van jouw leerlingen. #supertrotsopmijndochter

Conny en Jessie

Slimmerd ben je.....goed hoor!!!!????????
????

Conny en Jessie

???? moeten !!!!!! zijn pfff hihi ????

Danielle

Weer super leuk om te lezen Soof! ik kijk uit naar je volgende update!

John Linnenbank

Sophie,
Schitterend om je verhalen te lezen!
Mijn complimenten voor de manier waarop je daar je werk doet en de manier waarop je het thuisfront informeert.
Mag ik delen van jouw verhalen gebruiken om ook andere studenten enthousiast te maken.
Een hartelijke groet en veel succes!!

Karin Siegel

Wat moeten ze nog zonder jou???!!!
Hoe jij dat aanpakt en hoe iedereen van je leert, zelfs de leraren. Prachtige foto's ook van die kinderen met z'n allen op de grond. Aandoenlijk hoe ze dan met jouw materialen bezig zijn. Echt bijna ongelofelijk wat jij meemaakt. Geniet nog maar!!! XX Karin

Caspar

Hé lieve Sophie,
Elke keer is het weer een hoogtepuntje wanneer uit onze 'inbox' blijkt dat je ons weer trakteert op wéér een episode uit je leven in Malawi. Mocht het ooit in boekvorm verschijnen, dan zou ik zeggen: "een echte page turner...". Ik meld me dan ook graag aan als jouw toekomstige literaire agent. Mooi om te lezen dat je met creativiteit en beperkte middelen veel kan bereiken op school.
Je recent geplaatste foto's verduidelijken nog eens extra je levendig vertelde verhalen, met uitzondering dan van je (wellicht) jongste fan Bente. Na het zien van bepaalde foto's denkt ze nu meer aan een 5-sterren vakantie haha. Nadat we haar eerder hadden verteld over de erbarmelijke omstandigheden aldaar, was haar reactie na het zien van foto's (o.a. slaapplek safari en zwembad Crossroadshotel) : "Wat een luxe allemaal...en ze hebben nog een KFC ook. Wij hebben er niet eens één in H'sum..." Sophie, daar kan je het dus mee doen...
Ga lekker genieten. We zijn benieuwd naar je volgende avonturen!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood