Sophie-in-Malawi.reismee.nl

De eerste dagen op de school

De eerste dagen op de school

Janneke (de coördinator) bracht mij en de andere vrijwilligers naar het project toe. Dit doet ze altijd als iemand voor de eerste keer gaat, daarna moeten we gewoon met de minibusjes. Ik werd voorgesteld aan de directeur van de school en aan de head teacher met wie ik mee zal lopen de komende tijd (als hij zich aan de afspraken houdt). Ik ga vooral meelopen met Standard 5, deze kinderen hebben de leeftijd van ongeveer 9 jaar. Voordat ik meeging lopen met de klas kreeg ik een rondleiding over het terrein. Elke klas/groep heeft een eigen open lokaaltje. Maar bij het woord lokaal moet je niet meer denken dan vier muren en een krijtbord. Er zijn niet genoeg stoelen en tafels voor de kinderen, dus veel kinderen zitten op de grond. Ik ging ervan uit dat ik de hele dag moet staan of soms bij een uitleg op mijn hurken moet zitten, maar ze willen persé een stoel voor je regelen. Ik voelde me daar heel bezwaard bij. Ik zal en moet op een stoel moeten plaatsnemen terwijl die kinderen op de vieze grond moeten zitten. Oneerlijk! Ik laat liever de kinderen om de beurt even op de stoel zitten om hun werkjes te doen.

De eerste 15 minuten keek ik mee met de les, maar daarna had hij al gelijk een opdracht. Hij verwachtte dat ik dat wel snapte en de stof gelijk kon uitleggen aan kinderen die ik niet ken en die weinig Engels verstaan. Ik moest met de kinderen deelsommen gaan maken, maar die waren extreem moeilijk. Zelfs ik zou daar even over doen om tot het antwoord te komen. De kinderen begrepen er niks van en hebben duidelijk behoefte aan individuele hulp. Een van de sommen was, 40288:28. Ik denk dat ze zulke grote getallen gebruiken omdat ze hiermee betalen. Ze betalen hier met briefjes van 1000 (1 euro 25), 500 (60 cent), 200 (25 cent), 100 (10 cent), 50 (5 cent), 20 (3 cent). Als je hier boodschappen gaat doen ben je zo 40 briefjes verder. 50 euro is namelijk al 40 briefjes van 1000 kwacha. Het zou dus kunnen dat hier die grote rekenbedragen vandaan komen. De tweede dag heb ik het gelijk gevraagd waar die hoge getallen vandaan komen, ik was zo nieuwsgierig. Ik vroeg, of deze sommen niet een beetje te hoog gegrepen waren voor kinderen van 9. Ik zei tegen de teacher dat dit wel hele moeilijke sommen zijn voor kinderen van 9. Zijn antwoord daarop was, hoe moeilijker de som hoe beter ze worden. Ik kwam er dus al snel achter dat de kinderen totaal geen basis hebben. Dit vind ik een mooi doel om aan te werken tijdens deze stage. Geen moeilijk rijtjes stampen maar proberen de basis aan te leren van rekenen en Engels. Wij kunnen ons niks voorstellen bij hun visie. Wij weten dat kinderen bijna geen progressie maken als ze geen basis hebben. Het gaat nog een uitdaging worden om dit uit te leggen aan de teacher en om dit doel te bereiken, maar ik ga mijn uiterste best doen. Want ik zie hoeveel gebrek hieraan is.

De vakken waar ik bij betrokken ben, zijn rekenen, Engels, creatieve activiteiten en sport en spel.

De tweede dag werd ik gelijk voor het blok gezet. Ik begon de eerste 5 minuten van de dag samen met de head teacher en hij vroeg of ik iets op het bord wilde schrijven. Ik schreef de som op het bord en draaide me weer terug naar de kinderen. Leraar weg… Lekker makkelijk natuurlijk. Misschien moest hij gewoon naar de wc, was dat maar waar. Ik werd op mijn tweede dag al aan mijn lot overgelaten en moest de boel zelf maar regelen voor de klas. Terwijl ik onvoorbereid was omdat ik de eerste paar dagen alleen zou meekijken, omdat er zoveel nieuwe indrukken op je afkomen.

Ik heb me er uiteindelijk wel uit gered. Er lag nog een Engels boekje waar ik opdrachten uit heb gehaald. Deze opdrachten heb ik uitgewerkt op het bord en de kinderen aan de slag gezet, zodat ik individuele aandacht kon geven. Wat immers mijn tweede doel is deze stage. De kinderen krijgen alleen klassikaal les en er wordt alleen gekeken naar wat ze goed hebben, want dat is het belangrijkste volgens de leraar. Als er aan de kinderen wordt gevraagd of ze het hebben begrepen, zeggen ze allemaal ‘ja’. Omdat ze bang zijn om nee te zeggen. Hierdoor komt niemand te weten waar de kinderen moeite mee hebben. Ik wil dit probleem proberen te verbeteren. Maar dan moet er wel een leraar aanwezig zijn… Het is heel belangrijk om duidelijke afspraken te maken, ondanks dat Malawianen zich hier niet echt aan houden. Je mag in je handjes klappen als 30% loopt zoals je hebt afgesproken. De eerste paar dagen vond ik dat best moeilijk. Wij zijn het land van de regeltjes en hier loopt het gewoon zoals het loopt. Kom je een uur later? Niemand die ernaar omkijkt. Het is hier “normaal” om je eigen plannetje te trekken.

Hoe is het om in Malawi voor de klas te staan? Bijzonder!

Bijzonder leuk en mooi, omdat de kinderen hier extreem graag willen leren. Maar ook bijzonder moeilijk, omdat ik eigenlijk nergens op kan bouwen. Natuurlijk wel op de kinderen, maar daar wil en mag ik niet te veel van verwachten. Het zou mooi zijn als ik af en toe kan terugvallen op de head teacher, maar hij heeft de naam head teacher op een verkeerde manier geïnterpreteerd. Hij zit buiten op een stoel en doet vrij weinig. Gelukkig is er wel een andere leraar die meer betrokken is met de vrijwilligers.


Ik schrijf jullie snel weer!

Tionana!

Reacties

Reacties

Lara

Daar valt dus nog wel wat aan bij te spijkeren, Sophie! Wat een uitdaging. Ze kunnen zich niemand beter wensen dan jij! Laat ze maar eens zien wat differentiëren is! En blijf vooral schrijven. Liefs!

mama

Voor mij ben je nu al met vlag en wimpel geslaagd voor je opleiding tot "Onderwijsassistente", Sophie. Deze stage zo ver van huis, geeft jou een ervaring die niet te beschrijven is. Hoe jij nu al zo goed kan analyseren hoe en waarom ze op hun manier hier lesgeven. Wat hun achterliggende gedachte is van de grote getallen bij een deelsom en dat jij weer helemaal terug wilt gaan naar die oh zo belangrijke basis. De basis waar alles mee moet beginnen. Je bent mijns inziens een geboren juf, een juf die goud waard is.
Knuffelkusje van mama xx

oscar broekhoff

Mooi verhaal, Sophie! Je kunt mooi Nederlands schrijven. Misschien ter verduidelijking: In veel voormalige kolonies van Engeland wordt er nogal klassikaal les gegeven. Er is geen of weinig aandacht voor het individu. Voor de gemiddelde leraar (-es) is het vaak improviseren. Met name in Zimbabwe en Malawi krijgen ambtenaren soms maanden achter elkaar geen salaris. Blijf dan maar eens enthousiast en gemotiveerd als leraar......... Misschien begrijp je dan beter de houding van de head-teacher, ook al is dat niet de juiste houding..............
Ik weet zeker dat je nog wel een paar keer tijdens je stage je zult verbazen over het onderwijs aldaar, maar ik lees dat je de dingen al na een paar dagen aardig goed in de gaten hebt......... Succes, en vooral veel plezier.
Oscar

Danielle

Stoer soof! Die kinderen daar hebben geluk met jou als juf! :)

frederique

wow, Sophie, wat superknap zoals je nu al kunt bedenken wat je doelen zijn en wat je de kinderen wil meegeven. Gefocust als je altijd bent. Tip van Flip: schrijf je doelen kernachtig op en plak ze op een plek waar je er elke keer weer even naar kunt kijken. Ook als het lastig is/wordt.

Chris

Hoi Sophie,
Ik vind het heel bijzonder wat je nu al presteert!
Heel knap!
En nogmaals, je bent een geboren schrijfster!
Dikke "Goosche" knuffel :-)

Sandra Kaijzer

Hi Sophie,

Ontzettend leuk om je verhalen te lezen.
Wat een bijzonder land met even bijzondere gewoontes. Knap van je dat dag 2 al alleen voor de klas hebt gestaan, straks ben je echt wel wat meer dan assistente hoor ;-)
Ik wens je heel veel succes maar ook veel plezier.
Zet 'm op! Maar daar heb ik na het lezen van je eerste verhalen alle vertrouwen in.

Maak er wat leuks van daar!!!

Lieve groet,
Sandra x

Marion

Zo, da's even andere koek! Vreemd dat ze je zo aan je lot overlaten maar zo ontdek je wat je allemaal al kan. Hoe zijn de kinderen? Die hebben vast niet zoveel praatjes als de kinderen in Nederland ;)

Marieke

Wauw meis! Meteen in het diepe gegooid!! Oef! Maar wat heb je je goed gehouden. Ze mogen echt blij met jou zijn! En ben het helemaal met je eens, eerst de basis en dan komt de rest! Als je een huis bouwt, begin je ook niet bij het dak toch? Heel veel succes!! Dikke kus uit Haarlem

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood